Flere opplever skjermplager etter pandemien

Tørre øyne, utvikling av nærsynthet hos barn, øyetrøtthet, vanskeligheter med å holde fokus på avstand etter en lang dag på skjermen, samt hodepine og stiv nakke. Dette er noen av plagene folk opplever ved utstrakt skjermbruk. Etter et drøyt år med mer hjemmekontor og skjermtid, opplever vi i Lavista at flere har skjermplager etter pandemien.

Dame på hjemmekontor

Skjermer har blitt en naturlig del av hverdagen, og arbeidshverdagen vår. Og med koronapandemiens utbrudd og utstrakt bruk av hjemmekontor har vi i Lavista opplevd at flere har utfordringer knyttet til skjermbruk enn tidligere – noe vi har valgt å kalle skjermsynthet.

For skjermene er rundt oss overalt, og vanskelig å unngå. De fyller oss med informasjon og underholdning. På kontoret, enten på jobb eller hjemme, og når du reiser kollektivt. I stua, på kjøkkenet og soverommet. Ja, noen ser sikkert på skjerm på toalettet også. TV-skjermer, nettbrett og telefoner er der, hele tiden. Vi er en del av det digitale universet, enten vi vil eller ikke.

Vanlige skjermplager

Og til tross for skjermens mange fordeler, kommer det ikke uten utfordringer. Bruk av skjerm kan gi flere plager for folk flest. Tørre øyne og øyetrøtthet (ocular fatigue) er kanskje de mest vanlige skjermplagene – plager som igjen kan gi synsforstyrrelser. Synsforstyrrelsene utvikler seg som oftest i retning at man får vanskeligheter med å holde fokus på avstand etter en lang dag med skjermbruk. Bruken av skjerm, og ikke optimale arbeidsforhold kan også gi stiv nakke og hodepine, i tillegg til at tørre og såre øyne er en kjent plage.

Ny forskning, blant annet fra Norge, har påvist at også barn får plager på grunn av økt skjermbruk. De utvikler gjerne nærsynthet fordi de har synet mer og mer festet på skjerm i hverdagen.

Senskader

Det spekuleres i fagmiljøene om det blå lyset fra skjermene kan gi skader på det området i netthinnen som har ansvaret for skarpsynet (macula), og dette kan minne om det vi kjenner til med såkalt AMD – aldersrelatert macula degeneresens – eller «forkalkning». Vi ser også at intens og langvarig skjermbruk også er delvis aldersrelatert – desto eldre man er desto større plager opplever man.

Så hvorfor får vi plager med øynene på grunn av skjermbruk? Det er rett og slett musklene i og rundt øynene som ikke får nok hvile. Bare ved å se på en PC-skjerm eller telefon, altså på nært hold, bruker du en del muskler. Man kan nesten si at øyemusklene blir overtrent fordi musklene ikke får nok hvile. Og blir man overtrent, klarer man ikke å hente seg inn igjen. Da dukker plagene opp.

Det påvirker også nakken, ryggen og skuldrene – fordi man må holde hodet stille for å se klart. Foran en skjerm blir det konstant, statisk arbeid på disse muskelgruppene over lang tid. Og det medfører at musklene blir slitne og stive, når man ikke får nok hvile til å restituere. I tillegg blunker vi opptil fire ganger sjeldnere når vi ser på skjerm, noe som fører til at øynene ikke får tilført den fuktigheten de trenger. Resultatet er at øynene blir tørre og irriterte.

Hva kan du gjøre?

Store som små bør innføre gode rutiner for skjermbruk. Og det handler om sunn fornuft og at man bevisstgjør seg selv at det er viktig med pauser fra skjermen. Det er også smart å gjøre følgende:

– Ikke sitt for tett på skjermen, ha avstand på minst 50–70 cm.
– Bruk stor skrift, da anstrenger øynene seg mindre på å fokusere.
– Bruk gjerne glass med blålysfilter
– Bruker du briller: Sørg for at du har oppdatert og riktig styrke på brilleglassene.
– Det finnes dråper som optimaliserer tårefunksjonen, som er en viktig faktor for øyeplager ved skjermbruk.
– For å unngå tørre øyne, ta øynene bort fra skjermen hvert 20. minutt. Sett gjerne på en alarm som minner deg om dette!
– Kom deg utendørs! Øynene trenger naturlig lys.

Hva nå?

På kort og mellomlang sikt kan man ikke snakke om eventuelle langstidsskader ved intens skjermbruk. Det er som regel mer overfladiske og komfortmessige plager. De langsiktige virkningene vet vi dessverre lite om per dags dato, og vi vet sannsynligvis mer om senskader først om 15–25 år.

Samtidig, merker du at du har ubehag du tror kan relateres til skjermskader? Frykt ikke! Øyet kan nærmest helbrede seg selv. Men det stiller krav til deg. Du må la øyet hvile, og begrense skjermbruken.

Synstest og skjermbriller

Selv om det er mye man kan gjøre selv for å hindre plager relatert til skjermbruk, kan det hende du trenger bistand. Dersom du eller barna er avhengig av skjerm på jobb eller i skole, kan det være vanskelig å regulere bruken.

Vi anbefaler at du tar en sjekk av øynene dine, for å utelukke nærsynthet, langsynthet og skjeve hornhinner hos både deg og barna. En sjekk kan gi deg en indikasjon på om det er nødvendig å skaffe seg skjermbriller (databriller). Skjermbriller er spesielt tilpasset akkurat dine øyne og er beregnet for bruk foran skjerm.

Ta kontakt med oss i dag for en samtale om hva som kan være den beste løsningen for dere.

Kommentarene er lukket